maanantai 6. kesäkuuta 2016

maanantai 6.6. matka alkoi

Lähdimme siis kotoa aamuvarhaisella kohti Helsinki-Vantaata. Auto jätettiin parkkiin; pysäköinnin hinnaksi tuli 87 €. Ensimmäinen lento oli SAS:in pikkukoneella Tukholmaan klo 8. Tukholmassa söimme aamupalaa ja 9.50 lähti saman yhtiön kymmenen tunnin lento kohti Los Angelesia.

Lento oli loputtoman pitkä. Tuntui, että sitä oli aina vaan jäljellä vaikka kuinka monta tuntia. Tarjoilut ja viihde olivat ihan, mutta penkki ja tilat ovat aika pienet pitkälle matkalle. Perillä lentokentällä ei vaikuttanut olevan erityisen paljon väkeä, mutta meidät ohjattiin, kaikkein hitaimpaan maahantulojonoon, joka ei edennyt. Ystävällinen virkailija poimi jonosta lapsiperheitä toiseen jonoon, joten lopulta mekin pääsimme eteenpäin. Matkalaukut oli jo nostettu pois hihnalta, kun saavuimme niitä noutamaan. Sitten alkoikin seuraava jono tulliin. Se kiermurteli pitkänä ympäri halleja, onneksi pienen odottelun jälkeen jono vihdoin lähti liikkeelle ja pääsimme tullista läpi ja hyppäämään Avisin bussiin.

Autosta ja auton vuokraamisen komelluksista onkin omassa postauksesssaan. Kun auto oli vihdoin alla ja kaikki tavarat kyydissä, suuntasimme navigaattorin opastuksella Southbay Pavilion Mall:lle. Se oli katsottu valmiiksi etukäteen, koska siellä oli T-Mobile ja Ikea, joista haimme puhelinliittymät ja tarvikkeita. Puhelinliittymiksi valitsimme prepaid-paketit, joihin kuului rajattomat maan sisäiset viestit ja puhelut & 3GT 4G-dataa. Liittymien hinnaksi muodostui 65$ kappale - 20$ enemmän kuin olimme ennakkotietona saaneet. Olivat "unohtaneet" mainita tuo kahdenkympin kytkentämaksun. No, neljän liittymän sijasta tyydyttiin kahteen.

Kaikilla alkoi olla jo kova nälkä, joten kävimme syömässä Five Guys ravintolassa. Ruoka oli hyvää ja edullista. Lopuksi kävimme vielä ruokakaupassa hankkimassa juotavaa ja naposteltavaa.

Päivä oli ollut niin pitkä, että hotellille päästyämme emme alkuperäisistä suunnitelmista huolimatta lähteneet enää liikkeelle muuta kuin vain lyhyelle kävelylle; kaikki asiat ehtisi nähdä seuraavana päivänä hieman virkeämpänä.